با صد و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین
صد و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.  
کد خبر: ۱۰۴۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 05 June 2022

 

پسکوف: روسیه به عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه می‌دهد
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۸:۴۶
 

سخنگوی کرملین گفت، مسکو تا زمان دستیابی به تمامی اهدافش به "عملیات نظامی" خود در اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به دو منطقه لوهانسک و دونتسک در دونباس تحت کنترل نیروهای مورد حمایت روسیه گفت: یکی از اهداف اصلی عملیات نظامی حفاظت از مردم در دو منطقه مذکور است.

وی همچنین ادامه داد: اقداماتی برای تضمین حفاظت از ساکنان دو منطقه لوهانسک و دونتسک انجام شده و نتایجی قطعی هم به دست آمده است.

سخنگوی کرملین در ادامه صحبت‌هایش افزود: دولت مسکو تا زمان دستیابی به تمامی اهدافش به عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه می‌دهد.

اعلام زمان پایان جنگ توسط مقام ارشد اوکراینی
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۸:۴۳
 

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین پیش‌بینی می‌کند که جنگ در دو تا شش ماه آینده پایان خواهد یافت.

به گزارش دویچه‌وله، بیش از ۱۰۰ روز از لشکرکشی روسیه علیه اوکراین می‌گذرد و هنوز نشانی از آتش‌بس بین طرفین وجود ندارد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین پیش‌بینی کرده که جنگ روسیه می‌تواند تا شش ماه ادامه یابد. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با پورتال اپوزیسیون روسی "مدوسا" گفت که این جنگ می‌تواند دو تا شش ماه دیگر به طول بینجامد.

او تاکید کرد که جوامع اروپا، اوکراین و روسیه در حال تغییر هستند. پودولیاک افزود: «تنها زمانی مذاکرات صورت خواهد گرفت که وضعیت در میدان جنگ تغییر کند و روسیه احساس کند که دیگر نمی‌تواند شرایط را دیکته کند.»

مشاور زلنسکی بار دیگر نسبت به دادن امتیازات ارضی به روسیه هشدار داد و گفت این امتیاز جنگ را به پایان نمی‌رساند زیرا پوتین چندین بار گفته که موجودیت کشور اوکراین برای روسیه مضر است.

دیوید آراخامیا، مذاکره کننده ارشد اوکراینی در تلویزیون این کشور گفته است اوکراین تنها زمانی می‌خواهد به میز مذاکره بازگردد که موضع قوی‌تری در جنگ علیه روسیه داشته باشد. او افزود تا زمانی که درگیری‌ها در شرق اوکراین ادامه یابد، دلایل خوبی برای وقفه مذاکرات صلح هم وجود دارد.

به گفته این مقام اوکراینی سلاح‌هایی که "شرکای بین‌المللی" به اوکراین وعده دادند می‌تواند موضع این کشور را تقویت کند.

آراخامیا رهبری هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی را در مذاکرات با روسیه در هفته‌های اول جنگ ۱۰۰ روزه برعهده داشت.

ارزیابی انگلیس درباره موفقیت روسیه در جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۸:۴۰
 

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین عنوان کرد که استفاده ترکیبی از حملات هوایی و توپخانه ای عامل کلیدی در موفقیت های تاکتیکی اخیر روسیه در منطقه بوده است.

در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: فعالیت هوایی روسیه در حریم مورد مناقشه در دونباس همچنان بالاست و هواپیماهای روسی حملاتی را با استفاده از مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده انجام می دهند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: ناتوانی روسیه در سرکوب یا انهدام سامانه‌های دفاع هوایی راهبردی اوکراین در روزهای آغازین درگیری، توانایی این کشور را در ارائه پشتیبانی هوایی از زمین محدود و به تداوم شکست روسیه برای پیشروی در کی‌یف منجر شده است. در نتیجه، فعالیت هوایی روسیه تا حد زیادی به حملات با استفاده از موشک‌های کروز پرتاب شده از هوا و زمین، برای ایجاد اختلال در حرکت نیروهای کمکی و تدارکات اوکراینی محدود شده است.

وزارت دفاع انگلیس افزود: با این حال، این حملات به تنهایی نتوانسته تاثیر معناداری بر درگیری داشته باشد و در نتیجه، احتمالاً ذخایر موشک های هدایت شونده دقیق روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در ادامه بیانیه یادشده آمده است: روسیه با تغییر تمرکز عملیاتی خود به دونباس، توانسته استفاده از نیروی هوایی خود را برای حمایت از پیشروی در اوکراین افزایش دهد، و حملات هوایی و آتش توپخانه انبوه را با هم ترکیب کند تا قدرت آتش بسیار زیاد خود را در جنگ تحمل کند.

وزارت دفاع انگلیس با بیان اینکه «استفاده ترکیبی از حملات هوایی و توپخانه ای عامل کلیدی در موفقیت های تاکتیکی اخیر روسیه در منطقه بوده است» افزود: افزایش استفاده از مهمات هدایت نشده منجر به تخریب گسترده مناطق ساخته شده در دونباس شده و تقریباً به طور قطع باعث خسارات جانبی قابل توجه و تلفات غیرنظامی شده است.

سفیر اوکراین در ژنو: روسیه در حال بازی با گرسنگی است
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۱:۴۰
 

سفیر اوکراین در مقر سازمان ملل در ژنو روز جمعه گفت، روسیه با بیان اینکه تحریم‌های غرب مانع صادرات مواد غذایی و کود به جهان است، در حال بازی با گرسنگی است.

به گزارش "الجزیره"، یوهنیا فیلیپنکو جمعه شب ادعا کرد: روسیه اخیرا با گرسنگی بازی کرده تا اوکراین و دیگران را برای مسدود شدن صادرات غذا مقصر جلوه دهد.

وی افزود، نیروهای اوکراین اراده زیادی برای محافظت از سرزمین خود دارند و یک روز در این جنگ پیروز می‌شوند.

گزارش صلیب سرخ از تخریب و ویرانی فراتر از ادراک اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۱:۳۸
 

کمیته بین المللی صلیب سرخ به مناسبت صدمین روز جنگ اوکراین، گستره تخریب و نابودی در این کشور را فراتر از قدرت درک و فهم توصیف کرد.

به گزارش شبکه سی ان ان؛ روبرت ماردینی دبیرکل این سازمان امدادرسان جهانی افزود: خانه های مسکونی، مدارس و بیمارستان ها تخریب شده و غیرنظامیان دچار هراس از درگیری شده اند، زندگی ها و جان های بسیاری از دست رفته و خانواده هایی از هم پاشیده شده اند.

وی افزود: تشریح و بزرگ نمایی آمار تلفات و آثار این درگیری های مسلحانه بین المللی که در ۱۰۰ روزه گذشته بر غیرنظامیان اوکراین وارد شده دشوار خواهد بود.

ماردینی با اشاره به درد و رنج هزاران تن از مردم اوکراین ناشی از ناآگاهی از سرنوشت عزیزانشان ، از دست اندرکاران این جنگ درخواست کرد که به صلیب سرخ امکان دسترسی به همه زندانیان جنگی را فراهم کنند.

وی افزود: باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از مردم دچار حوادث اندوهبار زیادی شده اند. بسیاری از ساکنان وادار به فرار از خانه و کاشانه بیش از یک بار شده اند و زندگی هایشان را هر بار از ابتدا بازسازی کرده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اعلام کرد که یک سوم شهروندان اوکراین در این ۱۰۰ روز وادار به فرار از خانه و کاشانه هایشان شده اند و تلاش های این نهاد بر حمایت، حفاظت و پناه دادن این افراد متمرکز شده است.

اعلام آمادگی سازمان ملل برای کمک جهت پایان جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۱:۳۷
 

دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای درباره جنگ اوکراین خواست هرچه زودتر طرفها با حسن نیت برای پایان این جنگ تلاش دیپلماتیک انجام دهند و گفت که این به نفع اوکراین، روسیه و تمام جهان خواهد بود و سازمان ملل آماده حمایت از تمام چنین تلاش هایی است.

 گوترش تصریح کرد: من بار دیگر تقاضای خود را برای توقف فوری خشونت ها، دسترسی بدون محدودیت بشردوستانه به همه نیازمندان، خروج  امن غیرنظامیان از مناطق جنگی و حمایت فوری از غیرنظامیان و احترام به حقوق بشر مطابق با هنجارهای بین المللی تکرار می کنم.

وی ادامه داد که درگیری تاکنون هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است و این جنگ منجر به نقض غیرقابل قبول حقوق بشر شده و یک بحران سه بعدی در جهان در زمینه های غذا، انرژی و مالی  را شعله‌ور کرده است که بیشترین ضربه را به  افراد، کشورها و اقتصادهای آسیب پذیر وارد می کند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل متحد متعهد به تلاش‌های بشردوستانه است، اما در نهایت، مذاکره و گفت‌وگو برای حل مناقشه ضروری است.

پوتین: سیاست‌های کوته‌بینانه اروپا باعث بحران انرژی شد
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۱:۳۶
 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه از سیاست‌های کشورهای اروپایی در قبال مسائل اوکراین انتقاد کرد.

پوتین گفت: «سیاست‌های کوته‌بینانه باعث بحران انرژی شد.»

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت هیچ مشکلی برای انتقال غلات از اوکراین وجود ندارد. او گفت غلات از رومانی و لهستان قابل صادر کردن هستند.

لوکاشنکو: رهبری روسیه قصدی برای تصرف اوکراین ندارد
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۱:۳۵
 

آلکساندر لوکاشنکو اظهار کرد که معتقد است، "امنیت روسیه" دغدغه اصلی رهبران روسیه بوده و این رهبران قصد تصرف اوکراین را ندارند.

به گزارش خبرگزاری تاس، آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در گفتگو با خبرنگاران گفت که رهبران روسیه تمایلی به تصرف و به بردگی کشیدن اوکراین ندارند.

لوکاشنکو خاطرنشان کرد: باور کنید، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ارتش روسیه هیچ تمایلی به تصرف اوکراین ندارند. آنها فقط نشان دادند که باید با روسیه طرف حساب شد. به رئیس جمهور روسیه توهین نکنید. زبان روسی را که همه اوکراینی‌ها بلد هستند، سرکوب نکنید. حتی آنهایی که طبق گفته برخی دارای گرایشات ناسیونالیستی هستند. هیچ تمایلی برای به بردگی کشیدن و تصرف و اقدامات دیگر در قبال اوکراین وجود ندارد.

او در ادامه اظهار کرد که معتقد است، "امنیت روسیه" دغدغه اصلی رهبری روسیه است. لوکاشنکو بیان کرد: "من رئیس جمهور روسیه را درک می‌کنم. ما موضوعات را به طرق مختلف مورد بحث قرار می‌دهیم، اما وقتی او می‌گوید که نه تنها روسیه، بلکه بلاروس نیز مورد حمله قرار گرفته است، نمی‌توانم چیزی بگویم. ما باید به این فکر کنیم که چگونه از خود دفاع کنیم تا از ظهور یک سکوی پرش برای تجاوزگری جلوگیری کنیم.

لوکاشنکو عنوان کرد که نگرانی مشترکی با جورج سوروس، سرمایه‌دار آمریکایی در مورد رقم خوردن  جنگ جهانی سوم در صورتی که درگیری در اوکراین عمیق‌تر شود، دارد. لوکاشنکو اظهار کرد: "اگر آنها هم همین الان در اوکراین جلوی خود را نگیرند سوروس ممکن است حرفش درست از  باشد. اوکراین نقطه توقف است."

 

زلنسکی: یک پنجم اوکراین در کنترل روسیه است

رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروهای روسیه اکنون حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را با گذشت تقریباً ۱۰۰ روز پس از حمله این کشور "اشغال" کرده‌اند.

به گزارش پایگاه هیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خطاب به پارلمان لوکزامبورگ گفت که نیروهای روسیه به بیش از ۳۶۰۰ "حوزه مسکونی" حمله کرده‌اند اما نیروهای اوکراینی بیش از ۱۰۰۰ مورد از آنها را پس گرفته‌اند. او بیان کرد که شعار لوکزامبورگ با مضمون "ما می‌خواهیم همان چیزی که هستیم بمانیم" همان چیزی است که اوکراین برای آن می جنگد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، نیروهای روسیه پس از عقب نشینی از مناطق اطراف کی یف پایتخت اوکراین، حملات خود را به جنوب و شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند و در ماه گذشته با تصرف شهر بندری ماریوپول، یک پیروزی نظامی کلیدی به دست آوردند.

زلنسکی خاطر نشان کرد که به رغم اینکه روز جمعه صد روز از مدت حمله کنونی می‌گذرد، اوکراینی‌ها سال ها از زمان ورود نیروهای روسیه به منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ با این کشور می‌جنگند.

او گفت که تقریباً ۱۲ میلیون اوکراینی در داخل این کشور آواره شده اند و بیش از ۵ میلیون نفر از ا زمان حمله روسیه در فوریه از این کشور گریخته اند.

وی افزود که درگیری‌ها در طول یک خط بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از خارکیف در شرق تا میکولایف در جنوب جریان دارند.

زلنسکی همچنین عنوان کرد، از مردم و دولت لوکزامبورگ به خاطر تسلیحاتی که به رغم قدرت نظامی نسبتاً کم‌شان به اوکراین ارائه کردند و همچنین اقدام کشورهای دیگر در اعمال فشار اقتصادی بر روسیه از طریق تحریم‌ها، تشکر می کند.

زلنسکی بیان کرد: «این یادآور زمان جنگ جهانی دوم است، زمانی که "تجاوزات" نازی ها جان کل ملت ها را تهدید می کرد. بنابراین، ما باید فشار بر روسیه را برای توقف این فاجعه و جلوگیری از چنین تهاجماتی در آینده به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.»

او گفت که انتظار دارد لوکزامبورگ به عنوان یکی از اعضای اصلی "اروپای متحد" از نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو حمایت کند. اوکراین اولین بار در ماه اوت برای پیوستن به ناتو درخواست داد و مقامات اوکراینی برای نخستین بار در نشست مرکز دفاع سایبری ناتو در روز دوشنبه شرکت کردند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کشورش در واقع خود را بخشی از اتحادیه اروپا می‌داند.

وی عنوان داشت: اوکراین در حال حاضر عملاً عضو اتحادیه اروپا شده است. من فکر می‌کنم اوکراین با اقدامات خود نشان می دهد که قوانین اروپایی را رعایت می کند.

زلنسکی همچنین خواستار تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه و تحویل «سلاح‌های بیشتر، سلاح‌های مدرن‌تر» شد.

رایزنی‌های آمریکا و اتحادیه اروپا درباره آتش‌بس در اوکراین

مقامات آمریکا در هفته‌های گذشته رایزنی‌های منظمی با متحدان اروپایی‌ خود داشته و چهارچوب احتمالی آتش‌بس در اوکراین را بررسی کرده‌اند.

 سی‌ان‌ان به نقل از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد که اوکراین در این گفت‌وگوها حضور نداشته است. در عین حال، این منابع از چهارجوب مشخصی برای برگزاری این رایزنی‌ها نام نبردند، اما تاکید کردند که آمریکا قصد ندارد اوکراین را وادار به تسلیم و بخشیدن خاک خود کند. طرح ابتکاری ایتالیا برای دستیابی به آتش‌بس هم از حمایت برخوردار نشد.

آن‌ها همچنین اشاره کردند که به رغم رایزنی‌ها، واشنگتن در حال حاضر آمادگی آتش‌بس را در طرفین این مناقشه نمی‌بیند. با این حال، اگر توافقی صورت نگیرد، جنگ به درازا کشیده و منجر به مشکلات فزاینده در اقتصاد جهانی خواهد شد. در عین حال، آمریکا امیدوار است بتواند تا جایی به اوکراین کمک کند که این کشور مناقشه جاری را با یک معاهده صلح به پایان برساند، نه با تسلیم مشروط در برابر روسیه.

پیش از این، روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا گزارش داده بود که این کشور پیشنهادات خود را در سازمان ملل و در نشست کشورهای گروه 7 ارائه کرده است؛ پیشنهادهایی درباره توافقی صلح‌آمیز در اوکراین که نشان از آتش بس، توافق بر سر «مناطق تحت مناقشه» و توافق‌های چندجانبه بر سر تضمین‌های امنیتی در اروپا داشته باشد.

تماس تلفنی ۱۰۰ ساعته پوتین و مکرون درباره جنگ 

رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که در شش ماه گذشته حدود ۱۰۰ ساعت مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین داشته است.

به گزارش خبرگزاری تاس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: وضعیت در اوکراین سخت و پیچیده است، به همین دلیل زمان و انرژی زیادی را به آن اختصاص داده‌ام. شمارش مکالمات من و ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از ماه دسامبر سال گذشته دشوار خواهد بود.

ماکرون اشاره کرد: ما حداقل حدود ۱۰۰ ساعت حرف زدیم.

وی افزود که این مکالمات را از کسی مخفی نکرده و آن‌ها را به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین انجام داده است.

ماکرون تاکید کرد که روسیه نباید تحقیر شود. وقتی که خصومت‌ها روزی پایان یابد، می‌توانیم با دیپلماسی راه برون‌یافت از این وضعیت را بیابیم.

این رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: من باور دارم که فرانسه باید نقش میانجی‌گر را بازی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار